Het Geheim van Hardlopen

Start

De calculatoren zijn gebaseerd op de theorie uit 'Het Geheim van Hardlopen'.
Tik hieronder de afstand in die u recent heeft gelopen en selecteer de bijbehorende tijd (in uren/minuten/seconden).
Dit is de startwaarde voor alle berekeningen.
Kijk dan bij een tabje om te zien wat voor tijden u kunt lopen op andere afstanden en wat het effect is van alle factoren (leeftijd, gewicht, wind, heuvels, temperatuur, e.d.).

meters

Afstand

Hieronder ziet u de invloed van de afstand.

Leeftijd

Vul uw leeftijd in, dan ziet u op basis van de startwaarde de gecorrigeerde tijden voor de optimale leeftijd (28 jaar).

Gewicht

Hieronder ziet u het effect als u 1% afvalt of aankomt.

Training

Als u beginner bent, kunt u zich nog veel verbeteren door training. Als ervaren wedstrijdloper heeft u het grootste trainingseffect al bereikt.
Maak hieronder uw keuze, dan ziet u de haalbare tijden.

Duurvermogen

Bent u beter op de korte of de lange afstand? Maak een keuze, dan ziet u de haalbare tijden.

Efficiency

Hieronder staan de haalbare tijden bij een goede loopefficiency.

Heuvels

Selecteer het totaal aantal hoogtemeters in het parcours, dan ziet u de gecorrigeerde tijden bij een vlak parcours.

Wind

Selecteer de windkracht dan ziet u de gecorrigeerde tijden bij windstil weer.

Beaufort

Parcours

Een rechte asfaltweg is een ideaal parcours. Maak hieronder een keuze om het effect te zien van een niet-ideaal parcours.

Temperatuur

Selecteer de temperatuur, dan ziet u de gecorrigeerde tijden bij 8°C (optimale temperatuur). De invloed van temperatuur is het grootst bij de marathon en relatief minder bij kortere afstanden. Ook verschilt de invloed op basis van geslacht.

°C

Schoenen

Hieronder staan de mogelijk haalbare tijden bij optimale wedstrijdschoenen.

VO2 max en ADV

Hieronder staat de VO2 max (ml O2 per kg lichaamsgewicht per minuut).
NB: De hier berekende VO2 max waarden zijn hoger dan in de eerste twee drukken van Het Geheim Van Hardlopen. Voor een toelichting zoek het artikel over de VO2 max-deel 2 van 2015 bij de webpagina Columns.

Prestatie-index

Vul eerst uw leeftijd in bij het tabje leeftijd.
Vul daarna hieronder in of u een man of een vrouw.
U ziet dan uw relatieve prestatie-index.
100% is het wereldrecord.
90% is internationaal niveau.
80% is nationaal niveau.
70% is regionaal niveau.


Wist u dat u ons eenvoudig kunt steunen voor het onderhoud van deze website en de hardloopcalculator?
Van Bol.com krijgen wij een bescheiden commissie als u het boek Hardlopen met Power! via deze knop koopt. Wij krijgen ook commissie van Bol.com als u iets anders koopt maar wel via deze knop bij Bol.com terecht bent gekomen.
Voor ons geldt dat alle beetjes helpen en als u toch van plan bent iets bij Bol.com te kopen helpt u ons zonder dat het u iets kost. Een dankjewel van Hans van Dijk en Ron van Megen!