Het Anaeroob Drempel Vermogen in de praktijk

Eén van de voordelen van hardloopvermogensmeters is dat je regelmatig zelf je Anaerobe Drempel Vermogen (je ADV, in Watt/kg) kunt bepalen. Je ADV komt overeen met een inspanning die je gedurende 1 uur kunt volhouden en is een heel belangrijke parameter om je haalbare snelheid en tijd in wedstrijden over verschillende afstanden te voorspellen. 

Nu wilde het dat de vereniging Marathon Plus in de Kerstvakantie 2016 in Deventer onder meer een uurloop op de baan organiseerde. Dat was voor Hardlopen met Power! medeauteur Ron een mooie aanleiding om met de Stryd foot pod de theorie eens in de praktijk te gaan brengen. Hij ging samen met Cees Stolwijk naar Deventer. Cees wilde daar en passant het Nederlands record uurloop bij de M65 (mannen 65 – 69 jaar) aanvallen. En met succes! Cees verbeterde het met 400 m en bracht het op 15.209 meter.

Uurloop
Bij een uurloop gaat het erom een zo groot mogelijke afstand op een 400 meter baan af te leggen. Na een uur lopen geldt het achterste been voor de meting van de afgelegde afstand. Het huidige wereldrecord bij de mannen is sinds juni 2007 in handen van de Haile Gebrselassie (21.285 m) en is bij de vrouwen al vanaf juni 2008 in handen van de eveneens uit Ethiopië afkomstige Dire Tune (18.517 m). Deze wereldrecords staan niet heel erg scherp vergeleken met die voor afstanden. Dit komt natuurlijk omdat uurlopen niet zo heel vaak georganiseerd worden.

Het Nederlandse record uurloop bij de mannen staat al sedert 1976 met 20.944 meter scherp op naam van Jos Hermens. Bij de vrouwen is Marlein van Beek met 15.529 meter Nederlands recordhoudster. De Belg Gaston Roelants kwam in 1972 tot 20.728 meter. John van der Wansem staat bij de Nederlandse mannen masters te boek voor de records M40 (18.919 meter), M45, M50 en M55. Voor de M60 staat en voor de M65 stond het op naam van Ton Smit. Cees Stolwijk wist dus in Deventer het NR voor de uurloop bij de M65 van Ton Smit over te nemen en op 15.209 meter te brengen. In dezelfde wedstrijd ging de 39-jarige Bas Mekking uit Heerde voor het Nederlandse record uurloop M35 dat nog vacant was. Bas kwam op een nette 17.152 meter uit.

ADV
De Stryd data gaven voor Ron een gemiddeld vermogen van 299,6 Watt aan. Met zijn gewicht van 80 kg, komt dit overeen met een ADV van 3,75 Watt/kg. Dit klopt heel mooi met de waarden die bij een recente test bij het SMA Midden Nederland zijn bepaald.  
De bijna 67-jarige Cees Stolwijk liep gedurende het uur een gemiddeld vermogen van 238 Watt. Met zijn gewicht van 58 kg, komt dit overeen met 4,10 Watt/kg. Voor Cees is dit wat aan de lage kant, zodat de conclusie is dat hij nog niet helemaal in vorm is na zijn recente blessure. Op basis van de wereldrecords die Cees vorig jaar liep, zou hij in staat moeten zijn tot een ADV van 4,50 Watt/kg. Cees zegt zelf “zeker nog iets sneller te hadden gekund in Deventer, maar heb toen ik me zeker voelde dat ik het record zou halen op safe gelopen.” Als Cees gezond blijft en zijn conditie verder kan opbouwen, zal hij zich de komende maanden ongetwijfeld nog wel verder verbeteren.

Een leuke illustratie van het nut van de Stryd data is ook het feit dat Cees met een vermogen van 238 Watt bijna 2 km meer liep dan Ron met zijn 300 Watt. Dit klopt volledig met de theorie die zegt dat niet het totale vermogen maatgevend is maar de ADV in Watt/kg.

Alternatief
Het is dan natuurlijk niet eenvoudig om een uur lang voluit te gaan op de baan. Daarom hebben we zelf een alternatief ontwikkeld voor de bepaling van de ADV.  Zoals we in Hardlopen met Power! uiteengezet hebben, is het vermogen afhankelijk van de tijd tot de macht -0,07. In 10 minuten kun je meer vermogen mobiliseren dan in 1 uur en wel een factor (10/60)-0,07 = 1,13. Je kunt je ADV (het vermogen dat je 1 uur kunt volhouden) dus heel goed inschatten door een test van 10 minuten te doen en vervolgens je specifieke vermogen te delen door 1,13.

 Bij een ADV van 310 Watt moet Ron in 10 minuten dus 350 Watt kunnen neerzetten. Zo’n test laat zich makkelijk inpassen in een trainingsprogramma en is in feite een goede tempotraining. Deze test zou je 1 x per 6 tot 8 weken kunnen uitvoeren om je prestatievermogen te volgen en te beoordelen of je progressie naar wens verloopt. Als protocol zou je het volgende kunnen aanhouden:

een warming up van ongeveer 10 – 20 minuten (met wat versnellingen).
10 minuten voluit lopen met je Stryd (zie het als een wedstrijd).
cooling down naar eigen invulling.

Door deze test regelmatig te herhalen zul je een steeds beter beeld krijgen van je vorm en prestatieniveau. 
Je kunt het effect van je snelheid in relatie tot je leeftijd zelf berekenen op onze calculator  en alle factoren op je prestaties nalezen in ons nieuwe boek 

Het boek luidt een revolutie in op hardloopgebied. Het boek legt de achtergronden en voordelen uit van hardloopvermogensmeters, die momenteel op de markt verschijnen. Net als wielrenners, kunnen hardlopers nu ook hun prestaties in de training en in de wedstrijd optimaliseren met de extra informatie van hun wattage! Van de schrijvers van Het Geheim van Hardlopen

Hans van Dijk en Ron van Megen

Lees verder...