Wat goed is moet je niet veranderen

Ons oog viel op het boek ‘Easy Interval Method’, verschenen in 2019 en geschreven door Klaas Lok. We kennen Klaas Lok van zijn vele hardloopsuccessen. In de periode 1974 tot 1985 won Klaas meer dan 70 nationale titels, liep hij 10 Nederlandse records en 2 wereldrecords bij de masters.

Klaas hield er een eigen trainingsmethode op na. Dat schreef hij in 2005 uit in het boek ‘Het Duurloopmisverstand, Met de Souplessemethode’.  Oude koek? Nee, de methode is nog steeds actueel!

Oud en Nieuw
Met zijn nieuwe boek in de hand liepen we meteen naar de boekenkast. De eerste druk uit 2005 hebben we naast de nieuwe Engelstalige gelegd. De kern van het boek is ongewijzigd. De inleiding is gemoderniseerd en er zijn nieuwe succesverhalen toegevoegd.

Deze eerste druk kregen we van Jaap Vallentgoed, ook zo’n topper die nog lang bij de masters domineerde en hardloopsuccessen vierde. Vallentgoed was en is een adept van Klaas Lok. Meer van de tegenwoordige tijd zijn voorbeelden van Nederlands recordhouder op de 800 meter Bram Som (1:43.45). En viervoudig wereldkampioene V55 Silke Schmidt (1.500 m, 5.000 m, 10.000 m en halve marathon, Lyon 2015).

Beiden kennen we goed. Met Bram Som en zijn talentengroep van Team Zevenheuvelen hebben we samen met prof. Maria Hopman (Integratieve Fysiologie, Radboud Universiteit) gewerkt aan een Running Passport om meetbare verbeterpunten van atleten in beeld te brengen. De hardloopvermogensmeter Stryd bewees hierbij z’n waarde.

Silke Schmidt is Duitse, woonachtig in Leiden, en onder meer werkzaam als vertaalster. In opdracht van de internationale sportboekenuitgever Meyer & Meyer heeft Silke onze boeken ‘Das Geheim des Laufens’ en ‘Das Geheim des Radfahrens’ mogelijk gemaakt.

Dat het ‘Duurloopmisverstand’ tijdloos is, blijkt wel uit het aantal herdrukken dat is verschenen. In 2017 verscheen de 7e druk en is de belangstelling nog steeds onverminderd. Zelfs internationaal is deze zo groot dat Klaas Lok zich heeft laten verleiden tot deze nieuwe Engelstalige uitgave ‘Easy Interval Method’.

De eerste druk uit 2005 naast de kersverse Engelstalige editie met op het cover Klaas Lok voor Olympisch kampioen Steve Ovett. De duels die Ovett met Sebastian Coe uitvocht op de 800 m en 1.500 m zijn legendarisch.
De eerste druk uit 2005 naast de kersverse Engelstalige editie met op het cover Klaas Lok voor Olympisch kampioen Steve Ovett. De duels die Ovett met Sebastian Coe uitvocht op de 800 m en 1.500 m zijn legendarisch.

De essentie van de methode
De trefwoorden in de titels van de boeken geven helder de essentie weer van de trainingsmethode waar Klaas Lok en vele anderen groot profijt van hebben gehad: ‘duurloopmisverstand’, ‘souplessemethode’, ‘easy interval’.

De methode bouwt voort op de zogenaamde Verheulmethode, genoemd naar geestelijk vader Herman Verheul die de gangbare keiharde tempotrainingen aangevuld met lange duurlopen overboord zette. Verheul constateerde dat veel atleten door de lange duurlopen een zware, weinig soepele loopstijl ontwikkelden. Daarnaast geloofde hij niet dat zware tempotrainingen in combinatie met frequente wedstrijden heilzaam kan zijn.

Bij veel atletiekverenigingen wordt de filosofie van Verheul nog altijd in grote lijnen gevolgd, ook voor de wedstrijdatleten en prestatielopers bij onze Amersfoortse atletiekvereniging Altis.

Het boek gaat niet 100% over de Verheulmethode. Hoewel Klaas Lok alle eer aan Herman Verheul geeft, heeft hij het verder uitgewerkt en vernoemd naar een van de voor de trainingsaanpak karakteristieke woorden: de Souplessemethode.
Door de aard is de methode minder belastend en kost minder tijd omdat lange duurlopen achterwege blijven. Duurlopen blijven weliswaar nodig om de verschillende energiesystemen die je als hardloper gebruikt te trainen, maar de geringere omvang maakt het biomechanisch minder belastend.

Kenmerkend voor de methode is de afwisseling van zware trainingen met lichte waardoor supercompensatie ontstaat en fitheid verbeterd. Klaas Lok maakt gebruik van de inzichten van Adri Hartveld die indertijd honderden atleten met overbelasting heeft gezien en hun trainingsaanpak beoordeelde.

De methode is geschikt voor ervaren hardlopers, maar ook voor beginners. Het boek geeft voorbeelden en op de methode gebaseerde schema’s voor een 1.500 m training tot de marathon, en speelt in op het aantal trainingen waar je in een week tijd voor hebt.

Vaste trainingselementen
Wat opvalt, is dat veel van de duurlopen in traditionele schema’s vervangen worden door relatief rustige interval trainingen of soms een langere training met versnellingen. Voor atleten die veel wedstrijden lopen, vormt de wedstrijd de anaerobe (snelle) training. Loop je minder wedstrijden dan gaat het niet tweemaal, maar eenmaal in een week hard. In elke training zitten versnellingen (running fast every day).

Voordelen
In het boek worden de voordelen van de methode opgesomd. Wij horen dit ook van de liefhebbers van de methode terug. Dat neemt niet weg dat we het zelf heerlijk vinden om in het weekend een hele lange duurloop te doen in ons hardloopterritorium in Den Treek, de Leusderheide en de Utrechtse Heuvelrug.

Wij beweren niet dat de methode van Klaas Lok beter is dan andere methoden. Wij herkennen wel dat niet alle hardlopers hetzelfde in elkaar zitten en hetzelfde qua trainingsarbeid kunnen verteren. En ervaren ook zelf dat zo’n hele lange duurloop een paar dagen herstel vergt. Wij denken dat velen met deze methode geholpen zijn.

Gemelde voordelen van de Souplessemethode, oftewel Easy Interval Method, zijn:

  • Een lichter trainingsprogramma;
  • Meer plezier in de training;
  • Meer reactiviteit in de benen;
  • Gerichte training van de snelle spiervezels;
  • Met hogere snelheid kunnen lopen voordat verzuring optreedt;
  • Minder blessures door overbelasting in de training;
  • Beter geschikt voor het onderhoud van snelheid en reactiviteit bij atleten ouder dan 35 jaar;
  • Fitter en beter geprepareerd bij wedstrijden;
  • Sneller herstel na wedstrijden;
  • Vaker een wedstrijd kunnen lopen;
  • Sneller in vorm na een periode zonder training vanwege ziekte of blessure.

Schema’s
Het boek staat boordevol met schema’s voor het juiste gebruik van de methode. Het geeft ook handvatten voor de tempo’s waarin gelopen moet worden. Niet geheel toevallig sluiten deze aan bij de intervaltempo’s die we in een eerder ProRun artikel gaven, als je het gemakkelijker vindt die te hanteren. Als je de schema’s op basis van vermogen wil trainen hebben we op ProRun ook een handige calculator voor de vertaling van tempo naar vermogen voor je.

Veel lees- én loopplezier!

Lees verder...